“Jellinek staat heel vaak in de ja-stand”
Een dag die ik met een glimlach afsluit, is een dag vol dynamiek, aldus Kim, klinisch psycholoog bij Jellinek. “Wat ik leuk vind aan mijn baan, is de afwisseling: therapie geven, diagnostisch onderzoek doen, nadenken over mijn eigen onderzoeksvoorstel, en dat allemaal op één dag. We doen heel veel, omdat hier ook heel veel kan. Jellinek staat eigenlijk altijd in de ja-stand.”
“In de verslavingszorg zien we een groep mensen die vaak eenzaam worstelt met een verslavingsprobleem. Zij gaat gebukt onder veel schaamte. Met alle gevolgen van dien voor de omgeving. Deze groep heeft onze hulp hard nodig. Je kunt mensen echt zien opknappen als ze stoppen met het gebruik van middelen”. Aan het woord is Kim, klinisch psycholoog bij Jellinek. “Als het je lukt hun vertrouwen te winnen, dan kunnen we samen met hen de kwaliteit van leven vergroten.”
Gegrepen door de verslavingszorg
Kim werd gegrepen door de verslavingszorg vanaf het moment dat ze stage ging lopen bij Jellinek en er in opleiding ging tot GZ-psycholoog. Na tien jaar lang ook op andere plekken te hebben gewerkt, is ze er weer teruggekeerd als klinisch psycholoog. “Ik miste het werken bij Jellinek”, zegt ze terugkijkend. “Middelengebruik is voor veel mensen heel gewoon. Maar bij sommigen gaat het helemaal mis. Voor mij is een interessante vraag waarom zij hier zó verslaafd aan raken, met alle problemen van dien, terwijl dat bij anderen niet gebeurt. Ik kan heel erg meevoelen met de worsteling van deze mensen. Het oplossen van hun problemen vergt zo veel meer dan wilskracht alleen; zo is verslaving ook een groot lichamelijk probleem. Velen zouden het graag anders willen, maar kunnen dat zelf niet voor elkaar krijgen.”
Contact op menselijk niveau
Om deze mensen zo goed mogelijk te helpen, werken bij Jellinek verschillende disciplines samen. Kim: “De samenwerking tussen psychologen en artsen is voor de verslavingszorg ontzettend belangrijk. We hebben hier een strak behandelaanbod, maar uiteindelijk zit verslaving bij verschillende mensen ook weer anders in elkaar. Niet elk probleem past in een methode. Daardoor leveren we toch ook vaak zorg op maat. Als behandelaar moet je hiervoor goed naar mensen kijken en informeel contact met ze kunnen maken, op menselijk niveau. Je hebt veelal te maken met wantrouwen en schaamte en mensen die het hart op de tong hebben. Dat maakt contact op menselijk niveau belangrijk, en niet alleen vanuit de positie als professional. Daarbij zijn geduld en je kunnen richten op kleine doelen belangrijke eigenschappen voor een GZ-psycholoog.”
Samenwerking van vitaal belang
Ook zijn verschillende perspectieven op een behandeling waardevol, weet Kim. Naast de kennis en ervaring van psychologen en artsen, zijn verpleegkundigen die de 24-uurszorg verlenen in de kliniek heel belangrijk. “De kennis die zij hebben en het contact dat zij met de cliënten maken, zijn van onschatbare waarde.” Als multidisciplinair behandelteam heb je in de kliniek ongeveer tien cliënten onder je hoede. De samenwerking intern, maar ook die met allerlei instanties buiten Jellinek is van belang, benadrukt Kim. In de kliniek werken collega’s samen in een kantoortuin, en voor de behandeling gaan zij naar de afdeling waar hun cliënten verblijven. Daar zijn dertig bedden voor mensen die daar een groepsprogramma volgen. De psychologen hebben een eigen, vaste groep cliënten onder hun hoede waar ze intensief contact mee hebben. Dat maakt thuiswerken voor hen bijvoorbeeld wat lastiger dan voor GZ-psychologen. “De regiebehandelaren hebben daar wat meer vrijheid in. Die kunnen meer vanuit huis doen. Als klinisch psycholoog sta ik ook iets verder van de dagelijkse praktijk af. Ik geef wel therapie en doe consultatie, maar ik ben ook bezig met diagnostiek, onderzoek en beleid. Daardoor kan ik ook makkelijk een of twee dagen thuiswerken.”
Meer maatwerk
Flexibiliteit dus, iets wat vandaag de dag steeds meer gevraagd wordt van werkgevers én werknemers. “Jellinek staat van oudsher bekend om strakke kaders als het gaat om de behandeling van cliënten. Die stevige structuur biedt houvast – en dat is ook echt nodig – maar soms vraagt de complexe problematiek om wat meer maatwerk. Het management geeft daar ook de ruimte voor; om binnen het team goed beleid te maken en beredeneerd af te wijken van de kaders als de complexiteit van een bepaald probleem daarom vraagt. In vergelijking met tien jaar geleden leveren wij bij Jellinek echt meer maatwerk.”
Samen innoveren
Kim vindt haar werkgever ook openstaan voor verbetering en vooruitgang van de zorg. “Ik vind Jellinek echt innovatie-minded; ideeën worden super gewaardeerd. De organisatie is heel plat; als je een goed idee hebt en je hebt een solide plan van aanpak, krijg je al snel toestemming om dat plan uit te voeren. Of je kunt een pilot doen en samen proberen of het werkt. Zo kan het soms ook heel snel gaan. Een mooi voorbeeld is dat van een verpleegkundig specialist die vond dat we in de behandeling meer aandacht zouden moeten besteden aan slaapproblemen. Een paar maanden later is op basis van dit idee een goed lopend, evidence-based onderdeel aan het behandelprogramma toegevoegd. Maar we zijn nu bijvoorbeeld ook een nieuw behandelprogramma aan het ontwikkelen waarin cliënten in een startfase van twee weken een gedegen herstelplan maken met hun behandelaar, waarna ze meer inspraak hebben in de behandelroute die ze kunnen volgen: een programma met een accent dat voor die persoon belangrijk is. Zo is er een route die in samenwerking met het NPI is opgezet voor mensen met een persoonlijkheidsstoornis, een route met een ACT-accent en een basisroute. Dit is een omvangrijk project en innovatief binnen onze instelling.”
Samen onderzoeken
Naast innovatie is ook onderzoek een belangrijk thema binnen Jellinek. Kim: “Jellinek is een top-GGZ-instelling met een stevige onderzoekstraditie. Er is een Academische Werkplaats Verslaving, waar nieuwe ideeën altijd worden aangemoedigd en waar altijd met je mee wordt gedacht. Zelf heb ik daar met twee collega’s aangeklopt met een onderzoeksidee voor de therapeutische toepassing van psychedelica bij verslaving. Hier wordt momenteel wereldwijd veel onderzoek naar gedaan en wij vinden het belangrijk dat wij daar als Jellinek ook een rol in gaan vervullen. Daar werd gelijk enthousiast over meegedacht. Ook door het management. Of het benodigde geld er uiteindelijk komt, is natuurlijk de vraag, maar de bereidheid om naar medewerkers te luisteren en mee te denken, is heel groot. Als ik het moet samenvatten, staat Jellinek gewoon heel vaak in de ja-stand. Het contact is laagdrempelig; naar cliënten toe, maar ook naar werknemers en de directie toe. Dat maakt dat de sfeer binnen de organisatie goed is, en dat maakt het werken hier ook zo prettig.”