Ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt bij Arkin, dat geldt voor zowel medewerkers als cliënten.
Wie ben je en wat doe je bij Arkin?
Mijn naam is Wessel Meerdinkveldboom en ik werk als communicatieadviseur bij de afdeling Marketing & Communicatie. Hier ben ik onder meer verantwoordelijk voor de communicatie van de specialismen Roads en Arkin Ouderen. Daarnaast houd ik me bezig met Arkin-brede projecten zoals Diversiteit en Inclusie.
Waarom is Diversiteit en Inclusie belangrijk?
Ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt bij Arkin, dat geldt voor zowel medewerkers als cliënten. Ongeacht wat bijvoorbeeld iemands afkomst, geaardheid, genderidentiteit of fysieke beperking is.
En wat doe je dan rondom dit onderwerp?
Ik zorg ervoor dat onze communicatie zo inclusief mogelijk is, zodat iedereen zich aangesproken en vertegenwoordigd voelt. Zowel in tekst als in beeld. Zo heb ik bijvoorbeeld voor Roads een fotoshoot georganiseerd, waarbij we veel aandacht hadden voor diversiteit. Ook heb ik in onze huisstijlgids een hoofdstuk opgenomen over onder meer genderneutrale communicatie. Op deze manier spreken we onze cliënten en medewerkers beter aan, omdat ze zichzelf er beter in kunnen herkennen. Daarnaast heb ik het eerste Arkin Pride event georganiseerd.
Wat leuk! Vertel daar eens meer over?
Op donderdag 4 augustus 2022, tijdens de Amsterdam Pride Week, vond er een event plaats in Restaurant Freud. Deze was bedoeld voor alle medewerkers uit de LGBTQIA+-community binnen heel Arkin, en ook voor straight allies. Dat zijn hetero’s die een actieve bijdrage leveren aan de emancipatie en acceptatie van de community. Tijdens deze bijeenkomst reikten we het rapport ‘De kleuren van Arkin’ uit, waarin ook aandacht is voor LGBTQIA+ gerelateerde activiteiten binnen Arkin. Op deze manier hoopte ik een start te kunnen maken met het vormen van een intern netwerk.
Waarom is zo’n netwerk nodig?
Ook in de huidige maatschappij is er helaas nog geen volledige acceptatie van mensen met een andere seksuele voorkeur of genderidentiteit. We horen nog te vaak verhalen over agressie richting de doelgroep. Daarnaast doen lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender jongeren 4,5 keer vaker een suïcidepoging dan heteroseksuele jongeren en komen vaker depressies voor onder deze groep. Iets wat Arkin behandelaren ook tegenkomen in hun werk. Door zichtbaar te zijn, te zorgen voor representatie en voorlichting kunnen we acceptatie bevorderen waardoor bijvoorbeeld een coming-out binnen Arkin ook minder beladen wordt. Hiermee stralen we ook richting onze cliënten en toekomstige medewerkers uit dat bij Arkin iedereen welkom is en geaccepteerd wordt.
Wat doen jullie jaarlijks nog meer aan pride?
Op verschillende Arkin-locaties hangen tijdens de Pride posters en staan Pride-tafelvlaggetjes bij de recepties en in de wachtkamers. Hiervoor hebben we een nieuw logo ontworpen. Ook hebben we op zeven Arkin-locaties de Progressvlag gehesen. Hiermee laten we expliciet zien dat iedereen bij ons welkom is. Ook kan het een manier zijn om met elkaar in gesprek te gaan.