Ik heb geleerd om van elke dag te genieten.
“Ik werkte al in de ggz, maar wilde bij mijn oude baan weg. Ik zag dat er bij Sinai Centrum een aantal vacatures openstonden en heb hier dan ook gesolliciteerd. Alles was binnen een middag beklonken en ik werk hier inmiddels al 12 jaar. Eerst was dat op de Laan van de Helende Meesters, maar de afgelopen acht jaar ben ik werkzaam op de Kastelenstraat. Bij beide locaties deed ik ongeveer dezelfde werkzaamheden, maar de doelgroep was anders. Op de Laan van de Helende Meesters had je namelijk cliënten die nog resocialisatiemogelijkheden hadden. Hier op de Kastelenstraat gaat het echt om wonen. De meeste mensen hier gaan niet meer naar huis, omdat ze al op leeftijd zijn.
Het leek me leuk om hier te werken omdat ik best wel affiniteit heb met deze doelgroep. Ik heb hiervoor ook tien jaar in de ouderenzorg gewerkt. Er is best een grote overeenkomst tussen mijn werkzaamheden toen en mijn werkzaamheden nu.
Ik ben een senior verpleegkundige. Ik doe dus sowieso alle voorkomende zorg die de cliënten hier nodig hebben. Dus medische zorg, lichamelijke zorg en medicatie. Ik heb net als iedere verpleegkundige ook persoonlijk begeleiderschappen. Dit houdt in dat je van een aantal cliënten de zorgcoördinatie doet. Maar in de praktijk monitor ik van alle cliënten het welzijn. Ook bespreek ik behandelplannen met de psychiater en heb ik direct contact met de verpleegkundig specialist. Een groot deel van mijn tijd hier gaat naar het opleiden van leerlingen verpleegkundigen en stagiaires. Ik heb nu vier mensen die bezig zijn met hun opleiding. Dus ik houd in de gaten of ze alles goed doen, neem opdrachten met ze door en geef ze feedback. Daarnaast zijn er nog een hoop kleine dingetjes die ik moet doen, zoals het beantwoorden van mails. Volgende week is er een herdenking [red: interview vond plaats een week voor de dodenherdenking, 04/05/2022], dan zorg ik dat er wat cliënten beneden zijn en dat er een krans gelegd wordt. Ook doe ik intakes met nieuwe cliënten en sollicitatiegesprekken. Kortom, er komt een hele hoop bij kijken.
Het contact met collega’s verloopt altijd goed. Iedereen is altijd behulpzaam. We hebben een afdeling boven en een afdeling beneden. Deze afdelingen hebben eigenlijk continu contact met elkaar. Dat moet ook gewoon. Er hoeft maar iemand te vallen en ja, die kun je niet alleen optillen. Dat soort dingen gebeuren toch wel regelmatig, bijvoorbeeld omdat ze duizelig zijn. Het is fijn als je elkaar in dat soort situaties kan helpen. De samenwerking tussen de collega’s verloopt dus goed. Op persoonlijk vlak klikt het ook goed. We kiezen allemaal om zorg te leveren aan deze oudere doelgroep. We vinden het dus allemaal bij voorbaat al leuk om een langere tijd voor mensen te zorgen en een samenwerkingsrelatie met de cliënten op te bouwen. Dit gemeenschappelijke doel schept een band met je collega’s en de cliënten.
Mijn motivatie ligt in het langdurige contact dat je hebt met de cliënten, dat zorgt ervoor dat je ze heel goed leert kennen. Door zorg te leveren aan deze mensen kun je wat voor ze betekenen en hun leven een stukje aangenamer maken. Je hebt dus echt het gevoel dat je iets toevoegt aan de kwaliteit van het leven van de cliënten. Dit geeft een heel bijzonder gevoel. Daarnaast kun je hier écht lachen met de mensen. In andere verzorgingshuizen heb je vaak een behandelsetting en verloopt het contact een stuk formeler. Hier leer je de cliënten goed kennen en weet je op een gegeven moment dus ook heel goed wat je wel en niet kunt zeggen. Je kunt daarom ook goed een lolletje maken met de cliënten.
Ik heb in mijn loopbaan moeten leren delegeren. Ik doe graag altijd alles zelf, maar hier is dat onmogelijk. Ik heb dus echt moeten leren om taken aan andere mensen toe te wijzen. Ook zorgt dit werk voor een bepaald levensperspectief. Je weet nooit of je morgen ineens doodziek bent. Ik heb dus geleerd om van elke dag te genieten.
Dat de cliënten het leuk vinden en blij zijn dat je er bent maakt mij heel erg trots. Je bent echt een vast gezicht voor de mensen omdat je er altijd bent. Daardoor kun je ze een heel vertrouwd en veilig gevoel bieden. Ook ben ik trots dat ik door de jaren de kunde en de kennis heb opgebouwd om de cliënten te kunnen helpen met hun problemen wanneer zij dat nodig hebben.”