Ambulant behandelaar Timo

Timo werkt als ambulant behandelaar bij het Jellinek Outreachend Team (JOT).

 ‘’Een van onze artsen zegt wel eens; “Het Jellinek Outreachend Team (JOT) begint waar de protocollen ophouden.’’
Met bijna 10 jaar ervaring in de GGZ en logistiek, wist ik dat mijn hart lag in de verslavingszorg. Een toevallige blik op mijn cijferlijst, waarbij opviel dat ik zonder moeite een acht haalde voor het vak ‘hulpverlening aan verslaafden’ en dit bij de andere vakken minder makkelijk ging. Dat bevestigde mijn affiniteit met dit werk.

Aanvankelijk solliciteerde ik bij JellinekMinnesota als counselor. Daarna kreeg ik van recruitment de tip ook te solliciteren bij het JOT. Hoewel ik van tevoren dacht dat ambulant werk niet mijn voorkeur zou hebben, besloot ik toch te solliciteren, en dat bleek een schot in de roos te zijn. Het is fantastisch! Ik kan me geen betere baan voorstellen dan werken bij het JOT.

Het is fantastisch
Wat maakt het JOT zo fantastisch? Allereerst geniet ik van de vrijheid in mijn werk. Als behandelaar of casemanager kan ik mijn vaardigheden op diverse manieren inzetten. Daarnaast werk ik in een fantastisch team. “Tijdens sollicitatiegesprekken weten we vaak al snel of iemand in ons team past.”

Je krijgt echt de ruimte om op jouw eigen manier invulling te geven aan je functie, maar het vraagt ook een specifiek type persoon om dit werk te kunnen doen – iemand die gedreven is en met vrijheid de verantwoordelijkheden kan dragen.

Hoewel de JOT-zorg vergelijkbaar is met de FACT-teams, hebben wij één locatie als kantoor. Voor degenen die graag op kantoor werken, is het hier supergezellig. We hebben de hele dag informeel overleg over casussen. Soms kijkt iemand met je mee omdat ze de betreffende casus ook kennen. De regiebehandelaren zijn aanwezig en je kunt altijd bij hen terecht. Veel mensen in ons team nemen verantwoordelijkheid voor het bieden van goede zorg.

Het JOT bestaat uit twee behandelteams. Team Oost bedient de regio’s Amsterdam Noord, Oost, en Zuidoost, terwijl team West zich richt op regio West, Zuid en Nieuw-West. Daarnaast hebben we een bemoeizorgteam dat de hele stad bedient en zich richt op de complexere gevallen. Via verschillende kanalen komen deze casussen bij ons binnen, zoals de huisarts of de GGD.

In het bemoeizorgteam zorgen we ervoor dat mensen klaar zijn voor het behandelteam. We proberen de sociaal-maatschappelijke problemen en excessief gebruik te stabiliseren. Als het mogelijk is en de cliënt ermee instemt, ‘promoveren’ we ze naar het behandelteam.

Elke dag is anders
Mijn rol als ambulant behandelaar is ontzettend divers en elke dag is anders. Vanochtend bezocht ik bijvoorbeeld een bemoeizorgcliënt die ik uit zijn huis heb laten plaatsen. Hij lag bijna op sterven in zijn bed. Dat is natuurlijk een moeilijke situatie. Ik was daar samen met de psychiater. Vervolgens had ik een consult met een ex-heroïneverslaafde man die ook bipolair is en ergens in een tent slaapt. We helpen hem grip te krijgen op zijn gebruik en monitoren ook zijn bipolaire stoornis die behandeld wordt met behulp van medicatie. Daarna ging ik naar iemand die veel vooruitgang heeft geboekt in het verminderen van zijn gebruik en die een effectieve traumabehandeling ondergaat. Maar het werk bij bemoeizorg heeft ook overlap met casemanagers, waarbij ik de zorg afstem met andere zorgverleners en ketenpartners, zoals andere behandelaren, een kliniek, woonbegeleiding of de GGD.

Wat ik meestal doe:

  • Mensen verleiden tot zorg
  • Mensen helpen gebruik te stabiliseren of staken
  • Zorgcoördinatie
  • Casemanagement

Bij bemoeizorg is maatwerk de norm. Een van onze artsen zegt wel eens: “Het JOT begint waar de protocollen ophouden.” In deze complexe situaties kunnen we niet anders dan maatwerk leveren. Het is essentieel om een band op te bouwen met de cliënten, omdat ze vaak niet staan te springen om hulp te ontvangen. Het is een bijzonder spel om ze te overtuigen om toch enige vorm van zorg te accepteren en tegelijkertijd naast ze te blijven staan.

Dus zelfs als iets niet lukt, ben ik tevreden omdat ik weet dat ik alles heb geprobeerd.
Voor mij is een werkdag succesvol, zelfs als de situatie van een cliënt maar marginaal verbetert. Ik heb vaak een leuke, goede verbinding met de mensen waarmee ik werk. We geven niet snel op en doen ons uiterste best. Dus zelfs als iets niet lukt, probeer ik tevreden te zijn omdat ik weet dat ik alles heb geprobeerd.

Het werken met deze doelgroep is fantastisch. Mijn baan is dynamisch en veelzijdig, omdat de doelgroep zo complex en divers is.

Als het gaat om weerstand of ambivalentie van de doelgroep, ben ik eraan gewend geraakt dat onze cliënten wisselende motivaties hebben, en ik zie dat niet als onwil. Mensen komen niet voor niets bij ons. Het maakt deel uit van hun proces, en ik ben er om hen te ondersteunen en te begeleiden.

Kortom, werken bij het Jellinek Outreachend Team (JOT) bij Arkin is een betekenisvolle reis. Ik ben dankbaar voor de vrijheid die ik heb in mijn werk, de geweldige teamdynamiek en de mogelijkheid om maatwerk te bieden aan mensen die dit het hardst nodig hebben. Het JOT is echt een unieke plek, waar ik elke dag met trots naartoe ga.

“De mate van maatwerk is ongekend bij bemoeizorg. Een van onze ervaringswerkers zegt wel eens: ‘Ons JOT begint waar de protocollen ophouden’. We kunnen in deze ingewikkelde situaties niet anders dan maatwerk leveren. Je moet een band creëren met de cliënten, want vaak zitten ze niet op zorg te wachten. Je moet ze vervolgens overhalen om enige zorg te accepteren. Dat is een bijzonder spel. We geven niet snel op en doen ons uiterste best. Daardoor ben ik ook tevreden wanneer iets niet lukt.”